dinsdag 1 september 2009

Project Sell It! (working title)

Opdracht:
Het ontwerpen van een visuele stijl voor een MMO voor ouderen (70+) waarbij de gameplay zelf niet belangrijk is.


Belangrijk element binnen de game is het sociale aspect van een MMO (onderlinge interactie tussen gebruikers op wat voor manier dan ook)


Even vooraf: Gameplay en techniek zijn niet belangrijk. Gameplay-wise moet er halverwege het project van genre gewisseld kunnen worden zonder dat dergelijke verandering binnen het project de visuele stijl drastisch veranderd. Visuele stijl is dus universeel!


Ideeën brainstormronde 1:
1) Concept:

  • Opstap naar gaming via kleinkind
  • Format om kleinkinderen effectief en interessant verhalen te vertellen over het verleden, toen opa en oma jong waren
  • Interactie met kleinkind van secundair belang (= niet de doelgroep). Stimuleren van inmenging andere gebruikers. Spontane gesprekken tussen de bejaarde gebruikers (“Weet je nog toen...” en “Volgens mij ging dat zo...”)
  • Mogelijkheid tot opvragen bestaande informatie betreffende gespreksonderwerp (Wikipedia plug-in?) en zelf daaraan bij te dragen

1) Valkuilen:

  • Niet iedereen heeft kleinkinderen
  • Specifieke omstandigheden (namelijk; persoonlijke verhalen) maken de content nogal specifiek
  • Zijn ouderen technisch vaardig genoeg om eigen materiaal in te voegen?
  • Clichématig?


2) Concept:

  • Ouderen gaan vaak op tripjes (sight-seeing). Haak daarop in
  • Het op speelse manier verschaffen van voorkennis betreffende de te bezoeken locatie (geschiedenis van lokatie/object (bijvoorbeeld in het geval van een monument))
  • Digitale tripjes verzorgen naar bestemmingen die de algemene interesse van ouderen hebben (Animal planet/Discovery Channel)


2) Valkuilen:

  • Gaan ouderen vaak op tripjes?
  • Is het voor de ouderen bevredigend genoeg om op een digitale trip te gaan
  • Hoe groot is de doelgroep voor een bepaald onderwerp (dieren in Afrika/Animal Planet). Niche-vorming ligt op de loer en dat willen we juist voorkomen


Eerst onderzoek doen!


Losse aantekeningen:
Dik Trom gevoel
Nostalgie
Ervaring dient beloont te worden

2 opmerkingen:

  1. Wauw, heb je dat allemaal kunnen lezen :P goed opgeschreven, nu tijd om op onderzoek uit te gaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jep onderzoek. Na onderzoek een paar kleine conclusies: ouderen gamen vooral om een beetje te bewegen, brains te trainen en sociale contacten, maar gewoon lekker bezig zijn en plezier hebben is toch de keyfactor, zelfs als je je heupen wil trainen en wil bowlen. Kunnen we daarom een spelende stijl hebben? Idee?

    BeantwoordenVerwijderen