donderdag 3 september 2009

Profiel: Ouderen over hun beeld in reclames

Hey haasjes,

heb een goede site gevonden met artikelen over de mening van ouderen en onderzoeken of enquetes die afgenomen zijn bij onze doelgroep. Een van die artikelen is deze, daar staan echt een paar goede leuzen tussen die ik net had onderlijnd, maar nu toch weg heb gegooid omdat het echt een meter aan tekst wordt, lees het artikel maar gewoon. De eerste paar alinea's zijn niet zo interessant, maar zodra ze de ouderen er zelf bij betrekken wordt het interesssant.

Het gaat over reclamemakers die geen genuanceerd beeld voor ouderen in reclames kunnen neerzetten. Wij zijn geen reclamemakers, maar voor ons is dit ook zeker handig om te weten.
Dus hierbij de lessen die ik uit dit artikel heb gehaald, vul me vooral aan als ik iets ben ontschoten:
- We moeten niet zwart-wit denken bij ouderen, geen vooroordelen;
- We moeten onze doelgroep niet als uitgeleefd en saai ervaren, want in dat hokje worden ze altijd gestopt, ze kunnen nog prima denken en hebben een prima eigen mening, ze hoeven niet die oudjes te zijn die alleen nog maar in hun stoel zitten tv te kijken;
- Ouderen worden graag gezien als vrolijke levensgenieters die nog gezellig mee kunnen doen met de jongere generaties;
- Ga niet direct nostalgisch doen als je er niet goed over nadenkt, ouderen kunnen nog prima voor zichzelf denken, staan met beide benen op de grond, nemen vaak dingen met hun logica op, zoals een zware stamppot maken nadat je in de kou op iemand loopt te maken;
- Serieuzere onderwerpen, zoals ouderdomsverschijnselen en ziektes waar ze mee te kampen hebben willen ze graag op een serieuze, realistische manier benaderd hebben;
- Het is belangrijk om ons meer te verdiepen in wat het betekent om oud te zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten